Петро Симоненко вимагає від Міністра юстиції Павла Петренка усунути приховані для українських громадян ризики незаконного кримінального покарання

Петро Симоненко вимагає від Міністра юстиції Павла Петренка усунути приховані для українських громадян ризики незаконного кримінального покарання


9 квітня 2015 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» за № 317-VIII.

Цей закон порушує всі можливі норми Загальної декларації прав людини ООН, Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Конституції України, інших законів України.

Характер порушень прав людини настільки очевидний, що навіть структурний підрозділ Верховної Ради України – Головне Науково-експертне управління Апарату Верховної Ради в своєму висновку на проект закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» висловило низку принципових серйозних зауважень, з огляду на які Верховна Рада 09.04.2015 р. не мала права ухвалювати цей закон.

Більше того, даний Закон є майже повністю ідентичним Закону Республіки Молдова № 192 від 12.07.2012 р. про засудження комуністичного режиму та заборону радянської символіки, який свого часу був підданий жорсткій критиці з боку Венеціанської комісії та БДІПЛ/ОБСЄ та через тиск європейських правових інституцій молдовською владою був відмінений як неконституційний (Висновок Венеціанської комісії на 94-ій пленарній сесії, Венеція, 8-9 березня, 2013 рік).

Закон про заборону пропаганди радянської символіки включає безліч помилково сформульованих положень, які несуть приховану загрозу для українських громадян бути притягненими до кримінальної відповідальності в безневинній ситуації. Закон містить такі норми, що не дозволяють громадянину впевнено ідентифікувати свою поведінку як правомірну чи протиправну й, відповідно, виключається можливість ефективно відкоригувати свої вчинки в межах правового поля.

Приміром, закон під загрозою кримінального переслідування забороняє пропаганду комуністичного тоталітарного режиму. Проте ні сам Закон, ані інші законодавчі акти України не передбачають чіткого визначення понять «тоталітарний режим», «комуністичний тоталітарний режим».

Закон забороняє використання символіки комуністичного періоду - прапорів, символів, зображень або іншої атрибутики, в яких відтворюється поєднання серпа та молота, серпа, молота та п’ятикутної зірки, плуга (рала), молота та п’ятикутної зірки.

Однак залишається незрозумілими чи можна вважати забороненим зображення символів, які не перехрещені (не схрещені) між собою (не накладені один на одного), наприклад, зображені на одній картинці, але в розриві між собою серп та молот?

Народні депутати заборонили під страхом кримінальної відповідальності зображення гасел радянського періоду, однак не прописали чітко чи можна відтепер використовувати такі відомі гасла та цитати, наприклад, «Учиться, учиться и еще раз учиться!», «Кадры решают все», «Враг будет разбит, победа будет за нами!»

Іншими словами, в контексті Закону залишається незрозумілим: яка конкретно поведінка, дії чи бездіяльність українських громадян можуть бути правоохоронними органами визнані злочинними й як людям убезпечити себе від вчинення діянь, за які їх можуть потягти до буцегарні.

З метою недопущення репресій і незаконного переслідування громадян, засобів масової інформації, громадських організацій, політичних партій тощо згідно абсурдного Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» Петро Симоненко 22 травня 2015 року звернувся до Міністра юстиції Павла Петренка з вимогою усунути порушення прав та свобод українських громадян, що викликане вступом в дію зазначеного закону.

Також Петро Симоненко звернув увагу Павла Петренка на дискримінаційний характер закону про засудження комуністичного режиму та заборону символіки, на наявність серйозних протиріч між цим законом та основоположними європейськими законодавчими актами у галузі прав та свобод людини. Поставив перед міністром питання якнайстисліше розв’язати проблему невизначеності суті та змісту неконституційних заборон і обмежень, які розпочали свою дію через набуття чинності законом про засудження комуністичного режиму та заборону радянської символіки, й забезпечити ліквідацію цих загроз для людей. 

Прес-служба 


Вы можете обсудить этот материал на наших страницах в социальных сетях